יום ראשון, 24 בינואר 2010

אתנחתא מתוקה לטו בשבט


לקראת טו בשבט יש לספרדים מארצות הבלקן מנהג של הכנת קינוח מתוק שנקרא 'אשורה' (נשמע כמו אושר). הקינוח מוכר היטב בכל האזור והמוסלמים נוהגים להכין אותו לאחר חג הקורבן. בעיני (משום מה :-) זה תמיד היה מאכל יהודי של ט"ו בשבט והיהודים השתדלו לשלב בו כמה שיותר משבעת המינים (חיטה, גפן-צימוקים, תאנה, רימון, תמרים-סילאן) ובנקודה הזו כל המוסיף הרי זה משובח.


חומרים
2.5 כוס חיטה (מומלץ גם להוסיף 3 כפות אורז)חצי כוס צימוקים10-15 חתיכות משמשים מיובשיםחצי כוס בוטנים
חצי כוס צנובר7-8 חתיכות תאנים מיובשות1 תפוח2 כוסות סוכרמלח (קמצוץ)1 כוס אגוזי מלך או אגוזי לוז3 כפות סילאן
קליפת תפוז (אפשר ריבת קליפת תפוז גם, הולך טוב)
קינמון, פיסטוק גרוס, קוקוס

תהליך ההכנה
להשרות את החיטה במים פושרים בלילה מראש, ואז לסנן ולשטוף ולהעביר לסיר הלחץ (כי יש לו תחתית עבה, לא לכסות). להוסיף ארבע אצבעות מים קרים מעל החיטה ולבשל עד שהחיטה מתרככת (זהירות מהקצף, לא להפסיק להשגיח!!!!).
לשטוף את המשמש, תאנים והצימוקים ולהשרות במים שתיים שלוש שעות (לחלופין ניתן לבשל אותם 10-15 דקות). לחתוך את המשמשים והתפוח לקוביות קטנות.
לתוך סיר גדול לסנן את הנוזלים מהחיטה (אנחנו גם נוהגים להכניס חלק מהחיטה פנימה) ולהוסיף גם את הפרות יבשים, וקליפת התפוז. להוסיף לסיר כשתי ליטר מים רותחים. להביא את התערובת לרתיחה תוך כדי ערבוב (כל הזמן ערבוב כדי שהתחתית לא תישרף) בשלב הזה להוסיף את הסוכר והסילאן (רצוי לטעום כי יש כאלה שאוהבים יותר מתוק). להמשיך ולבשל תוך כדי ערבוב כ-15 דקות (היי מישהו אמר שזה הולך להיות קל???). בשלב הזה לכבות את האש ולהוסיף את הקמצוץ מלח, התאנים המושרות (קצוצות), התפוח, הבוטנים והצנובר (לערבב עוד כמה דקות, סבלנות אנחנו כמעט שם). כעת עם מצקת לצקת את התערובת לקעריות, לחכות שיצטנן מעט ולמקרר. להגיש עם, קינמון, אגוזים גרוסים וגרגרי רימון מעל (שבעת המינים!).
בתיאבון

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה