יום שישי, 12 באוקטובר 2012

עונשים עקב הפרעות והפסקות חשמל

 מקובל בקרב מדינות האיחוד האירופאי שהסטנדרט המינימלי לאיכות החשמל שספק החשמל צריך לספק לצרכנים שלו הוא EN50160. בארץ חברת החשמל 'אימצה' את התקן הזה בגדר המלצה לא מחייבת אשר אליה יש לשאוף (סבתי שבגן עדן הייתה אומרת על כך "בואנו...מיז'ור דה נדה..."). אבל יש סטנדרטים נוספים שהם פחות ידועים:
במשך שנים רבות חברת החשמל הצרפתית 'אלקטריסיטה דה פרנס' הציעה ללקוחות החשובים "קונטרט אמרוד" (חוזה אמרלד). החוזה הציע פיצוי ללקוחות תמורת הפרעות והפסקות חשמל מסוימות שהוגדרו בחוזה.

בשנות ה 90 חברת דיטרוייט אדיסון (ספקית חשמל בדיטרוייט) הציעה ליצרניות המכוניות פיצוי בגין דעיכות חשמל במידה ואלה יחרגו ממספר מסוים ביחידת זמן. חוזה זה אינו מוצע יותר על ידם.

חברת אסקום מדרום אפריקה גם הציעה בשנת 2000 חוזה שנשען על סטנדרט שהם הגדירו הנוגע לשקיעות מתח (משך השקיעה, עומקה וכו'). ככל הנראה גם אסקום כבר הסירה את ההצעה הזו מהמדף.



אולם למרות דוגמאות חריגות בודדות אלה, הכלל היה ונשאר שכל חברות התשתית המספקות חשמל לצרכנים שלהם מחויבים אך ורק לעשות את המיטב אל מנת לספק חשמל ב"איכות טובה" ובאופן "אמין". מעבר לכך אין להם שום מחויבות חוקית. אפילו מהו אותו "איכות טובה" אינה מוגדת אצלם. הדבר הזה נכון לגבי כל הארצות וכל חברות החשמל בעולם אפילו בחברות מונחות איכות כגון ביפן.

המסקנה המתבקשת היא שלא ניתן לבוא בדרישות למונופול. העסק כאן עובד בשיטת "כך את מה שיש ותגיד תודה". אגב, אותו הדבר לגבי המשטרה למשל. האם יש רמת ביטחון שהגוף הזה חייב לספק? כל אחד חושב שכן אבל זה בגדר משאלה בלבד. המשטרה מחויבת לעשות את המיטב. ומהו אותו מיטב? תלוי את מי שואלים. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה